"

FilmRecensies.TV: THRILLER Straw Dogs(2011): ‘Softe start eindigt keihard’ + TRAILER + INTERVIEW James Marsden

Rating: 7.0/10 (106 votes cast)

Straw Dogs is een aparte film. De keiharde aktiefilm begint nogal romantisch en ‘suf’. De remake van de gelijknamige film uit 1971(met Dustin Hoffman) volgt een stelletje dat terugkeert naar de oude woonplaats van de vrouw Amy Sumner, gespeeld door Kate Bosworth. Wat al snel blijkt is dat (de in het dorp lokaal bekende) actrice Amy en haar man David(James Marsden bekend van X-Men en Superman)  niet zozeer meer bij de dorpse cultuur passen. De spanningen met de ‘locals’ zijn benauwend met nare gevolgen.

Ex-verleden

Hollywood scriptschrijver David wordt aangetrokken tot een losstaand oud huis bij het oude dorp van zijn vrouw en besluit al snel aan het begin van de film daar ook direct te gaan wonen. Het stel koopt het opknaphuis en laat dit door ‘bevriende’ lokale bouwvakkers verbouwen. De bouwvakkers werken onder de leiding van Charlie(een superrol van de Zweedse-Amerikaan Alexander Skarsgård), Charlie blijkt de ex te zijn van Amy wat al direct een spanningsveld oplevert rondom de verbouwing.

Karakters

De film biedt een goede inkijk in het beklemmende dorp, het dorpscafé met alle sociale problemen en de sociale sfeer. Ook de soms platte maar agressieve karakter van bepaalde dorpelingen zoals ‘coach’ en gescheiden oudere man gespeeld door James Woods, zijn zeer aannemelijk en houden de aandacht goed vast. Wat opvalt is de zwakkere uitdieping van de twee hoofdrolspelers. David praat veel over het schrijven en zijn scripts, we zien die uitdieping in de film zelf niet veel. Ook Amy wordt snel als karakter neergezet waarbij de precieze link met het dorp en de inwoners maar zwak wordt gelegd.

Traag

Waar de film grote stappen neemt in het verhaal het eerste kwartier van de film, lijkt het middenstuk te traag in opbouw. Er wordt welzeker een mate van spanning opgebouwd waar de asociale bouwvakkers steeds meer indringen in het leven van de twee Hollywood-sterren. Het duurt echter lang totdat de verwachte spanning toeneemt. Hier komt je als kijker geduld blijven hebben om te zien hoe het conflict ontstaat en hoe het eindigt. Ondanks de topcast met acteurs als Skarsgård, Woods en Marsden lijkt het verhaal teveel op de handrem te gaan. Als op twee-derde van de film de kat van de Sumners wordt opgehangen en gevonden in de kledingkast, dan begint de aktie los te komen. Met dit acteer-materiaal en superlokatie had de screenwriter van Straw Dogs wellicht de remake 2011-waardiger moeten maken met een hoger tempo en snellere opbouw van de spanning en gebeurtenissen. Het einde van de film explodeert maar wellicht wel net te laat voor de kritische filmkijker.

Bekijk de trailer hieronder plus interview met hoofdrolspeker David(gespeeld door James Marsden):

FilmRecensies.TV: THRILLER-AKTIE Straw Dogs(2011): ‘Softe start eindigt keihard’ :5,5

FilmRecensies.TV: THRILLER Straw Dogs(2011): ‘Softe start eindigt keihard' + TRAILER + INTERVIEW James Marsden, 7.0 out of 10 based on 106 ratings