"

[FilmRecensies.TV] ACTIE-THRILLER Mission: Impossible (5) Rogue Nation ‘Een overbodig deel’:6,0

Rating: 5.7/10 (77 votes cast)

PAY-Tom-Cruise-Main

Mission:Impossible deel 5 heeft als bijnaam Rogue Nation. Regisseur is Christopher McQuarrie die al eerder met hoofdrolspeler Tom Cruise heeft gewerkt voor Edge of Tomorrow en Jack Reacher. De hand van Cruise is zichtbaar in dit vijfde deel waarbij Cruise wederom diverse eigen stunts heeft uitgevoerd (zie foto boven). De buzz en marketing is perfect, het concept is herkenbaar en nog steeds werkend, de cast is wederom internationaal. De film is zomer 2014 begonnen met opnames in onder andere Wenen. In de film reist het team van Cruise tevens af naar Marokko.

James Bond

Mission: Impossible is een serie zoals wij die kennen van James Bond. Agent Ethan Hunt (Tom Cruise) krijgt een onmogelijk opdracht die heel deels verpest maar ook veelal oplost. Dit op geheel eigen wijze. De agenten lossen de opdracht op en gaan veelal in het grijze gebied te werk. De baas houd een hand boven het hoofd van de opstandige agenten. So far ook niets nieuws in deel vijf van Mission: Impossible. Grappig genoeg is de James Bond-achtige link ook nu weer aanwezig met Ilsa Faust (gespeeld door de Zweedse Rebecca Ferguson) die een Britse agente speelt. Ook Simon Pegg is terug als nerd en assistent Benji, die we kennen uit vorige delen. Ook de maskers komen terug met voicedecoders en muziekinstrumenten kunnen functioneren als pistolen.

tom-cruise-mi5

Ethan Hunt moet met zijn team ‘The Syndicate’. Dit is een criminele organisatie die is getraind om IMF (Impossible Mission Force) aan te vallen en de macht in de wereld over te nemen.

Gemis

Het deel kent veel mis. Er is geen slechterik van het kaliber Philip Seymour Hoffman (zoals in deel 3) en geen grootse ontploffingen van delen van Rusland zoals in deel 4. We moeten het doen met het meevliegen van Cruise op een vliegtuig en wederom een aantal vermakelijk achtervolgingen. Ook tegenspeelster Rebecca Ferguson (met een zeer zwakke bagage als actrice) is vooral als behang aanwezig om vooral Cruise als held neer te zetten. Cruise plakt niet tegen hoge gebouwen in Azië maar moet het doen met het lokale concertgebouw in Wenen en het dorpse en landelijke Marokko. Deel 5 heeft een groot gemis aan futuristische settings die het spektakel in een juiste context zetten.

landscape-1427040997-screen-shot-2015-03-22-at-121551-pm

Over the top en plichtmatig

Dat deze actiefilms over the top gaan, is een understatement. Het hoort bij het genre. In Mission: Impossible is al veel voorbij gekomen. In deel vijf komen spijtig maar weinig creatieve ingevingen terug. Cruise is al een keer ‘dood’  gegaan, hij is al van diverse gebouwen gesprongen en achtervolgingen zijn er legio in deze actie-serie.  Deel 5 lijkt van een nood een deugd te maken. Benji wordt achter zijn PC vandaan gehaald en gaat het veld in. Helaas met te weinig humor en weinig contrast om het heldendom van Hunt tegengewicht te geven. Merkwaardig genoeg blijkt Benji een ervaren geheim agent de continu switcht van het noodzakelijk hacken naar ultieme actie-scenes. De achtervolgingen voelen wat verplicht aan met een geniale rit – en koprol – in zijn achteruit. Cruise gaat ook hier een keer klinisch dood en verdrinkt. Als Cruise na een ‘martelscene’  wederom kan ontkomen en drie slechterikken van 2,5 meter structureel naast schieten, dan lijkt het overtuigend maken van deze actiefilm.. een missie impossible.

Trailer 2 van Mission: Impossible Rogue Nation

[FilmRecensies.TV] ACTIE-THRILLER Mission: Impossible (5) Rogue Nation ‘Een overbodig deel':6,0, 5.7 out of 10 based on 77 ratings