"

[FilmRecensiesTV] ACTIE-THRILLER Ant-Man ‘De sympathieke mini-maxi held’ : 7,5 + behind the scenes

Rating: 9.1/10 (86 votes cast)

Marvel's Ant-Man..Scott Lang/Ant-Man (Paul Rudd)..Photo Credit: Zade Rosenthal..? Marvel 2014

Marvel Cinematic Universe brengt een van de meest opvallende leden van de Avengers voor de eerste keer naar het witte doek. Ant-Man wordt gespeeld door Paul Rudd en dat is opvallend. Rudd is een ervaren acteur, alleen niet in en met actiefilms. De film Ant-Man is geproduceerd door Marvel Studios en gedistributeerd door Walt Disney Studios Motion Pictures. Het is de 12e film in het Marvel Cinematic Universe die bekende striphelden naar het grote scherm brengt. Ant-Man is geregisseerd door Peyton Reed die ervaring heeft met de romantische komedies zoals The Break-Up. Het scenario schijnt net voor het filmen te zijn aangepast.

ant_man_cartoon_wallpapers

De gescheiden en net ontslagen Scott Lang (gespeeld door Paul Rudd) vindt bij een inbraak een motorpak. Dit pak blijkt zeker geen motorpak te zijn, maar het pak van Ant-Man. Het pak – en de diverse magische krachten zoals het kleiner en groter kunnen worden – is ontwikkeld door Dr. Hank Pym. Deze Hank Pym wordt gespeeld door een wel erg oude Michael Douglas. De techniek achter het ontwikkelde pak staat tevens in de belangstelling van diverse andere – meer criminele – doctoren.

Armed with a super-suit with the astonishing ability to shrink in scale but increase in strength, cat burglar Scott Lang must embrace his inner hero and help his mentor, Dr. Hank Pym, plan and pull off a heist that will save the world.

Het pak – inclusief de magie om spontaan klein te worden – wordt de speciale gave van dief Scott Lang. Het levert komische actiescènes op waar Lang in het gevecht dan weer klein, dan weer op normale lengte wordt. Scott Lang is de perfect held die het pak past en moet als Ant-Man de wereld zien te redden. Ondertussen lijkt Scott te vallen voor de mooie dochter van Hank Pym.

De film

Ant-Man is in zijn opvallende mix van aanvankelijk ‘onervaren’ regisseur en acteur, zeer geslaagd. Paul Rudd is de anti-held waarbij het gewoon even niet mee zit. Zijn ex-vrouw gaat trouwen met een politie-agent, hij mist constant zijn dochter en lijkt maar lastig werk te kunnen vinden en behouden. Toch lijken we deze aanpak te herkennen uit de remake van Spider-man (uit 2002 en later) met in de hoofdrol anti-held Tobey Maguire. Ook Robert Downey Jr. lijkt met Iron Man een heldhaftige anti-held neer te zetten die niet altijd handig is en sociaal wat ‘awkward’ over lijkt komen als hoofdrolspeler. Wellicht zit de kracht wel in Michael Douglas die de film en het verhaal subliem draagt. De film schiet snel naar de kern van het verhaal en lijkt een trage en overbodige introductie te willen voorkomen. En dit is gelukt. Als kijker komt je snel in het verhaal van de actieheld. Ant-Man leeft in en met de mieren die de sympathie van het verhaal fraai onderstrepen. De snelheid en no-nonsense uitstraling van de hoofdrolspelers zorgen voor een boeiend schouwspel met subtiel gebruik van SFX en stijlvolle ontknoping die zich in een kinderkamer in mini-formaat afspeelt met speciale rol voor Thomas de trein. Het einde is wat knullig, maar maakt goed duidelijk dat wij de Avengers – en Ant-Man – nog veel gaan terug zien. Met plezier!

Ant-Man-Thomas-Tank-Engine-Yellowjacket

Trailer versie 2 Ant-Man:

Behind-the-scenes van Ant-Man: