"

[FilmRecensiesTV] THRILLER No Escape ‘Bloedstollende vlucht!’ : 8,0 + TRAILER

Rating: 8.8/10 (86 votes cast)

no_escape_poster-1366x768

De thriller No Escape lijkt de spannende verrassing van 2015 te zijn.  John Erick Dowdle regisseerde een opvallende film die boeiend in beeld is gebracht en bloedstollend wat het witte doek spat. Het verhaal schreef hij – net als de aardige thriller As Above, So Below uit 2014 – met zijn broer Drew Dowdle

Gekke casting

No Escape kent Owen Wilson (als de Amerikaans technisch consultant Jack Dwyer) in de hoofdrol. Dwyer is naar een Aziatisch land verhuisd en wil als expat bij het waterleidingbedrijf Cardiff komen te werken. De achternaam Dwyer lijkt een link te zijn naar Dwyer Instruments dat producten en meetinstrumenten maakt geschikt voor het werken bij een waterleidingbedrijf.

ZZ16wwF08C55

Owen Wilson kennen wij toch vooral van ‘komische’ en romantische films. Vaak voorzien van wat zoet en flauw verhaal. Deze keuze verrast aan het begin van deze film, maar lijkt aannemelijk bij het opduiken van de eerste actiescène. Lake Bell (speelt zijn vrouw Annie Dwyer en is vooral bekend van diverse TV-series en TV-films) speelt een sterke rol en is vooral aanvullend aan de acties van de wat naïeve Wilson maar redt diverse malen zijn leven.

It’s exotic, after all. And it’s a great opportunity, too. Jack’s employer, Cardiff, is a big and prosperous multinational company with execs who are mostly Americans. So it won’t be totally foreign.

De film start bij de aankomst van het gezin. Meteen is de ontvangst al rommelig en worden zij door de Amerikaanse medereiziger Pierce Brosnan (die agent Hammond speelt) en een vriend van Hammond naar het hotel gebracht. Brosnan grossiert – na zijn rol als 007 – in opvallend sterke films de laatste jaren. Wederom daar verwarring zonder TV of internet. Een slimme zet van de schrijvers want de familie en kijker weten niet wat er gaat gebeuren.  Na een rommelige inleiding verandert de actiefilm in een film voorzien van keiharde wendingen en acties. Jack is op straat de getuige van een executie van een collega Amerikaan en ziet Aziatische rebbelen in opstand komend tegen de lokale politie. Als Jack wordt gespot is hij de rest van de film letterlijk on the run. Ontsnappen lijkt geen opties, het is vooral een grote vlucht voor de rebellen die de stad en het land hebben overgenomen. De scenes zijn snel, hard en vies gefilmd. Het lijkt op een documentaire-stijl zoals de regisseur dit al eerder heeft toegepast bij eerdere (horror) films van zijn hand. Het vaak ontbreken van score (filmmuziek) maakt de film intens en soms realistisch van opzet. Executies, het overrijden en martelen van gijzelaars en totaal afbreken van de (onbekende) stad, tonen een stad en land in oorlog waarin een Amerikaans gezin hopeloos voor alles en iedereen op de vlucht is.

no_escape_movie_poster - Copy

Het ritme en het plot

Je kunt je veel afvragen bij de ondoordachte move van familie Dwyer. Het lijkt er namelijk sterk op dat Jack zich weinig heeft verdient in de rol van zijn nieuwe werkgever Cardiff.  Daarnaast is hem de politieke toestand in het land ook niet geheel duidelijk en het lijkt de verhuizing spontaan en naïef.  Ook merkwaardig dat de Amerikaan niet professioneel wordt opgevangen bij het aankomen of dat er enig contact is met toekomstige collega’s of werkgever bij aankomst.

Heel sterk is het ritme dat van No Escape een volwaardige en vooral boeiende actiefilm – met moraal – maakt. De diverse Aziatische kenmerken worden boeiend in beeld gebracht, maar ook verwoest. Opvallend is het feit dat de naam van het land (de film is vooral in Thailand opgenomen, maar er wordt geen land genoemd) mysterieus wordt weggelaten. De kijker lijkt net als de hoofdrolspelers soms totaal verdwaald wat de aandacht bloedstollend vasthoudt. Met ruim 100 minuten kent No Escape weinig overbodige scenes en irritante inzakmomenten en wazige dialogen, maar is het een film die bloedstollend is vanaf het begin tot eind. Dowdle lijkt zich af te zetten tegen de actiefilms die de duur van een film soms onnodig lijken te rekken, zoals Mission Impossible of de afleveringen van James Bond de laatste jaren. Deze eigenzinnige aanpak siert de nog jonge regisseur Dowdle, die bij het bijschaven van enkele platte personages en wat zwakke momenten in het plot, klaar is voor het aanbieden van een reeks originele actiefilms!

De trailer van No Escape:

An intense international thriller, NO ESCAPE centers on an American businessman (Wilson) as he and his family settle into their new home in Southeast Asia. Suddenly finding themselves in the middle of a violent political uprising, they must frantically look for a safe escape as rebels mercilessly attack the city. Directed by John Erick Dowdle and written together with his brother Drew, NO ESCAPE stars Owen Wilson, Pierce Brosnan and Lake Bell.

[FilmRecensiesTV] THRILLER No Escape ‘Bloedstollende vlucht!’ : 8,0 + TRAILER, 8.8 out of 10 based on 86 ratings