[FilmRecensiesTV] ACTIE Collide (2016) – ‘Waanzinnig zieke actie’: 5,5

Pin It
Rating: 8.0/10 (24 votes cast)

Collide is een waanzinnige actie met in de hoofdrol Nicholas Hoult die voortdurend op de vlucht is om zijn zieke vriendin te helpen. Als ‘goede’  bad guy een sublieme rol van Ben Kingsley:

To pay for his girlfriend’s (Jones) medical emergency while abroad, Casey (Hoult) schemes to pull a drug heist for an eccentric gangster (Kingsley). After a failed attempt, he embarks across Europe on an action-packed chase in a race against time to save his girlfriend’s life from being taken by an evil druglord (Hopkins).

Extreem

Collide is een extreme actiefilm met waanzinnige achtervolgingen op de snelwegen in Duitsland. Casey Stein (gespeeld door de jonge Nicholas Hoult) is zekers de ontdekking van deze hoog niveau actiefilm. Het acteerwerk is niet altijd op niveau maar kent oplevingen als rivaliserende bad guys Anthony Hopkins en Ben Kingsley in beeld zijn. Engels reggiseur Eran Creevy maakt – net als in zijn professionele verleden – er een lange muziekvideo van, waar extreme actie op hoge snelheid voorbij komt.  Ook de screenplay komt van zijn hand in een spijtig soms wat zeer over-te-top actiefilm die beeldtechnisch dan welzeker weet te boeien.

De vroegere autodief Casey moet geld bij elkaar halen om zijn Amerikaanse vriendin Juliette te redden. Beiden zijn werkzaam in Duitsland en elkaar ontmoet in de disco waar Juliette werkt. Casey vraagt crimineel Ben Kingsley om hulp en krijgt de opdracht een vrachtwagen voor drugs (van drugslord Hopkins) te stelen. De lijkt te mislukken en Casey wordt gevangen genomen. Een versnelling in de overall actiefilm volgt.

Collide is een prima actiefilm. Het is vooral gevuld met het befaamde eye candy, maar had beter verdiend gezien de cast en het moraal van het verhaal. Collide verdringt in teveel slecht acteerwerk – vooral van de spijtig lokale, Duitse acteurs – en stunts en achtervolgingen op niet altijd tot de verbeelding sprekende locaties. De film doet veel denken aan de actiefilm True Romance van Tarantino, een film ook gevuld met topsterren maar boeiende plot en dialogen. In Collide zijn zelfs Hopkins en Kingsley soms verdoemd tot het uitspreken van platte dialogen die de film naar onnodig bedroevend niveau trekken. De regisseur (1976) lijkt een goede actiefilm regisseur in wording te zijn, maar kan winnen aan kwaliteit door anderen bij de sceenplay en de productie te betrekken.

[FilmRecensiesTV] ACTIE Collide (2016) - 'Waanzinnig zieke actie': 5,5, 8.0 out of 10 based on 24 ratings

Deel deze recensie

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More