[FilmRecensiesTV] THRILLER-ACTIE Criminal(2016) – ‘Crimineel goed acteerwerk’: 7,0 + HD TRAILER

Pin It
Rating: 7.9/10 (65 votes cast)

maxresdefault (20)

In de thriller-actie – en ook veel crimi – genaamd ‘Criminal’ laat oudjes zien hoe je een boeiende moderne thriller neerzet op het witte doek. Een bijna ongelooflijk experiment wordt overtuigend neergezet door crimineel sterke acteurs als Kevin CostnerGary Oldman en Tommy Lee Jones. Waarbij Costner – na een lange reeks van zoete actiefilms – zich steeds vaker tot de ultieme bad guy laat kronen. Daar waar ‘bad guy’ in deze film een eigen lading krijgt. Letterlijk. Jong regisseur Ariel Vromen kennen wij van horror Danika.

Criminal gaat over een experiment om het geheugen van wijlen CIA-agent Bill Pope (gespeeld door Ryan Reynolds) op te frissen in een ander lichaam. Pope sterft al snel een gruwelijke dood in de film en laat een vrouw en dochtertje achter. Jericho Stewart is de gevangenen die bij wijze van experiment het ‘geheugen’ van Pope krijgt geïmplementeerd. Letterlijk. Met een spuit in zijn nek. Heel even lijken we de wazige grens van een platte sci-fi te hebben bereikt, maar die wordt doorbroken door het sterke acteerwerk van Gary Oldman, die hoofdagent Quaker Wells speelt en wederom uitblinkt in zijn psychopathische wendingen. Wells wil weten wat de schuilplaats is van een bekend hacker. Daarbij ook de schuilplaats van een flinke som geld die is buit gemaakt. De hacker genaamd ‘The Dutchman’ werd beschermd door Pope en alleen hij weet/wist waar de criminele hacker zich schuil hield. Tommy Lee Jones speelt een bijna onzichtbare bijrol.

Dr. Franks: [dryly on Jericho] You want to cut him loose?

Quaker Wells: [deadpan] No I want to offer him a job!

criminal-movie-2016-reviews

Acteerwerk

Het verhaal wordt interessanter als Jericho letterlijk op zoek gaat… naar zichzelf. Hij moet de ‘Pope’ in zichzelf ontdekken. Hij krijgt flashbacks en lijkt tot CIA-agent Pope te transformeren. Als hij ‘zijn’ vrouw ontmoet en ‘zijn’ dochter transformeert de film van harde politiethriller tot markante romantische film. Om vervolgens als actiefilm te eindigen.

Criminal is orgineel, kent een fraai gemixte cast met subliem acteerwerk en weet zich door de diverse wendingen boeiend te houden daar waar veel films in dit genre uitpuilen van voorspelbaarheid.

[FilmRecensiesTV] THRILLER-ACTIE Criminal(2016) – ‘Crimineel goed acteerwerk’: 7,0 + HD TRAILER, 7.9 out of 10 based on 65 ratings

Deel deze recensie