robocop-2014-movie-review-20

Robocop kennen we van de hit uit de jaren 80 van onze Paul Verhoeven. Ook de Robocop 2014 vindt plaats in de verre toekomst, deze keer in 2028.  Deze Robocop – met in de hoofdrol de Zweedse Joel Kinnaman boeit maar is minder verrassend dan het origineel. De SFX zijn schitterend als we de overgebleven delen zien van agent Murphy aangevuld met de robotonderdelen. Gary Oldman is de dokter die de boel  bij elkaar houdt. Letterlijk. De regisseur is de relatief onbekende Braziliaan José Padilha.

Bad cop

Murpy slaat door. Er begint een steekspel van of het  accepteren wie hij is en zijn gezin nog kunnen zien, of letterlijk de stekker eruit te trekken.  Murphy is aanvankelijk een experiment dat meer ‘emotie’  moet tonen als robot. De 100% robots van het zeer commerciële OmniCorp leken grote opdrachten te verliezen door het te robotachtige beslissen. Er kon niet altijd een menselijke beslissing gemaakt worden. Murphy moet hier in zijn robot-pak verandering in brengen.

Wending

Subtiel is de wending in het verhaal als de Robocop – niet alleen op de straat de criminaliteit achterhaalt – ook op zijn eigen afdeling tegen een flink fraudezaak aanloopt. De techniek keert zich tegen de mensen zelf. Zijn beslissers en ‘collega’s’ blijken flink crimineel te zijn. In een steekspel waarbij ook het gezin van de Robocop wordt betrokken krijgt de film zijn morele wending. Want wat.. als de techniek echt menselijk wordt en ook menselijk denkt en doet?

Trucje

Een film met aardige cast, hoge snelheid en veel actie. Het verhaal lijkt niet zo boeiend te zijn om zomaar een vervolg te maken. Het trucje lijkt nu wel gedaan.

De trailer van Robocop in HD: