Een van de betere Britse aktie-acteurs (Craig) neemt het op tegen een bewezen Amerikaanse aktie-acteur (Ford). Aliens nemen het op tegen cowboys en James Bond doet het dus met Indiana Jones. Een exentrieke aktiefilm is het resultaat.

Regisseur Jon Favreau (IronMan en IronMan 2) werkte met een groot team aan dit zeer opvallende screenplay dat de kijker ruim twee uur vasthoudt in een ‘hell of a ride’.

Snelheid en actie

Cowboys and Aliens is actie van de hoogste plank. Favreau doet zijn naam eer aan en moest het bij de release in de VS opnemen tegen.. de Smurfs. Dat Cowboys and Aliens een blockbuster #1 zou gaan worden was al snel duidelijk. De mix tussen mannen en paarden die vechten tegen ruimteschepen wordt geen moment hilarisch maar een bloedserieus spektakel vol SFX en stunts. Het is duidelijk dat Cowboys and Aliens ons terugneemt naar de grote, snelle aktiefilms uit de 80s maar dan in een nieuw jasje. Of… toch eigenlijk niet. Want de regisseur Jon Favreau werd bijgestaan door mede-producenten Steven Spielberg, Ron Howard, Brian Grazer, Alex Kurtzman en Roberto Orci.

Mexico en trip

Jake Lonergan(Craig) wordt ergens in Nieuw Mexico wakker in 1873.  Wakker zonder te herinneren wat er ooit is gebeurd. Jake draagt een merkwaardige armband die later in de film als projector en wapen tegen de aliens bruikbaar wordt. Als vreemdeling is Jake niet welkom en besluit rond te reizen en ontmoet de mystieke Ella (Olivia Wilde). Met haar lijkt hij meer te delen dan gedacht en samen moeten zij de overmacht aan aliens te lijf gaan.

Moderne klassieker

Cowboys and Aliens kent op het eerste gezicht een vaag verhaal en totaal niet in evenwicht maar vordert als een ware en klassieke actiefilm tot een hoog niveau. Het acteerwerk van Craig, Ford en Olivia Wilde maakt deze film tot een keiharde klassieker die je gezien móet hebben. Al is het maar om de 80s ‘Indiana, ET, Back to the Future’-vibes te laten herleven.

Bekijk hier de theater-trailer van Cowboys and Aliens:

Bekijk hier een clip uit de film Cowboys and Aliens:

FilmRecensies.TV: AKTIE-SCI-FI Cowboys and Aliens(2011): ‘James Bonds meets Indiana Jones’: 7,5