INSIDE OUT Progression Image (3 of 7). CHARACTERS – Character creation begins with modeling, a process of translating the character's overall form into the computer.  These forms are then articulated to allow them to move.  If called for, hair and clothing are added.  The final step, shading, involves applying textures, colors, patterns and other material properties that will add complexity.  This image shows the characters fully modeled, articulated, shaded and ready to be placed in a scene. ©2015 Disney•Pixar. All Rights Reserved.

Pixar, de animatiestudio van Disney, lijkt de lolligheid van Toy Story te zijn ontgroeid. Van de makers van Up komt Inside Out. Een film met een boodschap. Pixar/Disney lijkt zoekende en kwam al eerder met Brave en mislukte opvolgers van Planes, Cars en Monster Inc. In 2014 was er ook geen Pixar-film om in 2015 terug te komen met Inside Out.

In je hoofd

Inside Out speelt zich af in je hoofd. Of – beter gezegd – in het hoofd van Riley, de hoofdrolspeelster. In de Engelse versie is dit de stem van Kaitlyn Dias. We kijken continu mee in haar hoofd. Haar emoties en toestand worden continu bekeken en toegelicht. De vijf emoties zijn Sadness, een klein droevig figuurtje, Fear is een mannetje dat continu in paniek raakt, we hebben dan nog Disgust en de boze Anger. Joy regisseert de boel met een positieve blik en plezier. Grappig is het feit dat Joy ook de regie wil nemen en zo afdwingt dat ‘plezier’ de meest belangrijke emotie moet zijn. Erg leerzaam voor kinderen, maar ook voor ouders aangezien je meekijkt in het hoofd van een puber en haar verwikkelingen.

InsideOut5488b2dee5743-2040.0

Verhuizing

De rode draad in het verhaal is de verhuizing van het gezin. Ze verhuizen van Minnesota naar San Francisco. De 11-jarige verliest haar vrienden en haar plek in het hockeyteam. Haar favoriete sport. Ze kan maar niet wennen aan de nieuwe stad en de school met andere kinderen.

Zwaar

De serieuze toon van deze film overheerst en de droevigheid van Riley leggen soms een bedrukte stempel op de film. Voor ouderen zeker een leerzame trip. De film is ook – net als bijvoorbeeld Finding Nemo en Up – een trip en leerzame reis. Het is de reis van Riley die moet leren omgaan met veranderingen, zoals de verhuizing, de nieuwe vrienden en nieuwe omgeving. Ook moet ze natuurlijk wennen aan het puberen. Hiermee lijkt Pixar zich op ouder publiek te richten. De toekomst zal moeten uitwijzen of Pixar hiermee een nieuwe richting in slaat die boeit.

Saai

Toch is Inside Out niet in zijn geheel gelukt. Het begin (de verhuizing en introductie van de emoties) is pakkend. Vervolgens ontstaat er een reis van enkele emoties die niet geheel boeit. De link tussen emoties en het ‘echte’ leven van Riley lijkt ook steeds minder te boeien en vooral voorspellend te zijn. Tijdens de reis komen de emoties te weinig pakkende figuren tegen die een glimlach op je gezicht toveren. En dat.. is toch altijd de geanimeerde kracht geweest van Pixar.

Trailer van de film  Inside Out in HD en sneak peek:

FilmRecensies.TV: ANIMATIE-SFX Inside Out ‘Serieus geanimeerd’: 7,0