121010_hitchcock
In de film Hitchcock zien wij Alfred Joseph Hitchcock rondom het maken van de topfilm Pyscho. Dit zou voer moeten zijn voor een topper. Ondanks het gedraaid rondom de productie van Psycho levert de film Hitchcock zeker niet de spanning op die wij zouden mogen verwachten.

De man zelf

De 75-jarige Anthony Hopkins speelt Hitchcock. En daar zit een opmerkelijk verschijnsel. Hopkins doet zijn best om op de oude regisseur te lijken maar lijkt daarin maar nauwelijks te slagen. De opvallende Brits-Amerikaanse Hitchcock die Hopkins neerzet lijkt maar weinig op die van de échte Hitchcock. De humor komt niet goed over, de make-up lijkt er elk moment af te druipen en het loopje doet Hopkins wel erg overdreven. De kracht van zijn (film)vrouw  is daarentegen enorm. Mirren speelt Alma Reville. De vrouw van Alfred Hitchcock maar ook de assistent-regie. In de film zien we de twee vaak in conflict zijn. Opvallend in de film is de enorme invloed van zijn vrouw op zijn producties.

Verhaal

De film gaat dan ook vooral over het tweetal en minder over de geest en producties van wijlen Hitchcock. Jammer. Ben je fan van de films dan lijkt de rode draad in deze verfilming niet altijd even relevant. Ook lijken topproducties zoals Vertigo en Rear Window maar bijzaak in deze film. De climax in de film Hitchcock draait vooral over zijn topfilm Psycho. Overdreven discussies over het wel of niet plaatsen van filmmuziek onder de bekende douche-scène en opkomende breuk met de filmmaatschappij worden overdreven belicht. Figuurlijk gezien dan. We zien wat flauwe achtergrondinformatie – zoals Ed Gein als inspiratie voor de hoofdrolspeler Norman Bates in Psycho – waar een beetje filmkenner niet veel mee kan. De openbaringen in deze film zijn dan ook nihil. Het spel van Mirren houdt letterlijk Hitchcock overeind, maar kleineert de regisseur onterecht in zijn historische filmmagie. Te weinig spanning, zwakke humor eneen  zwakke verhaallijn met weinig verrassing maken van Pyscho een teleurstelling en doet de filmkunstenaar niet veel goeds.

Bekijk de trailer van Hitchcock in HD:

FilmRecensies.TV: DRAMA-THRILLER Hitchcock(2013): ‘Teveel psycho te weinig spanning’

Beoordeling: 5,0