Ellison Oswalt is auteur en bekend van zijn boek Kentucky Blood. Oswalt -gespeeld in deze film Sinister door een ijzersterke Ethan Hawke-  gaat voor het onderzoek voor het schrijven van een nieuw boek zeer ver. Zo verhuist hij en zijn gezin naar een woning gelegen aan een ‘crimescene’. Eerdere bewoners zijn aan de grote boom in de tuin opgehangen. Video’s hebben de moorden in kaart gebracht.

Opbouw is sterk

Oswalt begint snel met het leggen van een puzzel, dit ondanks de waarschuwing van de lokale politie zo snel mogelijk te verdwijnen gezien de geschiedenis. Oswalt is eigenwijs en blijft graven in een bloederig verleden van het gebied. Dat er spontaan op zolder een doos ligt met projector en oude video 8-banden komt aanvankelijk wel erg gemakkelijk over. Dat deze doos een rode draad door de film is, blijkt later. Video’s uit 1966, 1979 en later tonen gruwelijke moorden die Oswalt als onderzoeker te vaak bekijkt. Te vaak aangezien het lijkt alsof hij zeer in het bloederig wordt getrokken. Hawke weet overtuigend een gedreven auteur te spelen die zeer ver gaat voor een goed verhaal. Daarbij stelt hij ‘justice’ boven veel geld verdienen.

Puzzel

Als FBI-agent plakt Oswalt details aan elkaar in zijn nieuwe kantoor in de vrijstaande woning gelegen in het bos. De subtiele opbouw en het ritme van de film -plus excentrieke soundtrack- trekken de kijker volledig in het verhaal. Daarbij vraag je je continu af of het daadwerkelijk verschijningen zijn of dat het hoofd van de schrijver oververhit raakt.

Het einde

Aan het einde blijft de vraag of Oswalt en de familie de timeline hebben doorbroken. Als je het huis achterlaat, laat je dan ook de geschiedenis achter?

Sinister is een knap gemaakte horror van regisseur en schrijver van dit verhaal, Scott Derrickson. Scott is bekend van onder andere The Exorcism of Emily Rose