Battleship is 100% eye-candy. Het is tevens de make van de gelijknamige film en oogt ook als een op hol geslagen videogame waarin weereens de aarde gered moet worden van alien-robots. De SFX doen sterk denken aan de Transformer-films en met zowel Liam Neeson als ook het acteerdebuut van zangeres Rihanna een commercieel afgemeten film die dan ook zo een 200 miljoen USD heeft gekost. Taylor Kitsch -bekend van Disney’s filmflop John Carter- speelt de hoofdrol als marinier Alex Hopper. Neeson is de dominante Admiral Shane. Hopper heeft een crush op zijn dochter Sam waarmee het menselijk spanningsveld klaar is gezet.

Robots verstoren de rust

De film begint rustig en net als in films als 2012 en Indepence Day uit 1996 worden rustig de verschillende karakters opgebouwd. Dit in zwaar contrast met de rest van de film dat totaal bestaat uit aktiescenes en SFW. Na zo een 20 minuten landen er gekke bollen uit de ruimte op harde. Nou ja ‘landen’. Ze rammen als meteoren overal doorheen inclusief de satellieten die rondom onze aarde draaien. De vuurballen landen vooral in zee. En daar -gezien ook de relevante titel van deze aktiefilm- vindt de veldslag vooral plaats.

Battleships en robots

Als de platte karakters en het zwakke liefdeslijntje is neergezet wordt je als kijker letterlijk weggeblazen waar het gaat om actie en SFX. De ballen in zee zijn vergezegeld van schepen en moederschepen en het gevecht tussen de robots -die draaiende vuurballen het vaste land in sturen- en hun grote schepen is begonnen. Al snel geraken de schepen aan de kant van de mariniers op waarna een wat ouder schip ingezet moet worden tegen megarobots die met hittegestuurde wapens in principe alles in korte tijd kunnen wegblazen.

Plat

Het verhaal is plat, de designs zijn uitmuntend, de acties zijn mega. Het redden van de wereld is ook niet nieuw. Ook de SFX zijn Oscarwaardig en ook Rihanna irriteert niet als pittige marinier die volop mee gaat in de strijd. Battleship is puur vermaak en zo moet je er ook naar kijken. We missen echter wel een Will Smith die met keiharde humor niet alleen de wereld maar ook de kijkwaardigheid redt. Want wat Kitsch niet lukte in megaproductie John Carter lijkt ook hier niet te lukken: een aannemelijk sterke en soms grappige hoofdrol-speler neerzetten.

Opvallend is dat de mega blockbuster in april 2012 overal in premiere is gegaan, waaronder Nederland, om pas half mei 2012 in de VS zijn lancering te beleven.

FilmRecensies.TV: SCIENCE FICTION Battleship: ‘Robots vechtend voor een filmverhaal’: 6,0