Ridley Scott is bijna 80 als hij deze film maakt. Scot -bekend van toppers zoals Gladiator , G.I. Jane, Blade Runner, Alien en Black Rain-  is ondanks sterke commerciële aktiefilms, thrillers en science fictions nog maar onderscheiden met een Oscar. En dat voelt zwaar. De verrassende science fiction Prometheus verdient er veel. Het verhaal, de casting, de effecten, de muziek, de dialogen. Scott heeft op basis van meer dan 50 jaar  filmervaring een kunstwerk neergezet dat staat. Prometheus? “In Greek mythology, the Titan Prometheus was a servant of the gods, who stole and gave to mankind the gift of fire, an immeasurable benefit that changed the human race forever (for better AND worse). ”  De film kent ook inspiraties vanuit de novellen van Lovecraft.

Alien(s)

Prometheus is al ver voor de officiële release(in Nederland op 31 mei 2012) aangekondigd als eventuele opvolger of ‘prequel’ van Alien uit 1979. Scott zijn eerste grote kassucces dat in de jaren tachtig met Aliens van regisseur James Cameron een opvolger kende. Men koos ervoor om wel gelijkenis te tonen met Alien(s) maar een totaal andere film te maken dan een opvolger in de serie.

Set

Er hing een freakin’ sfeer rondom de productie van Prometheus en vooral de promotie en buzz. Men zou op de set slapen en de originele titel zou zijn Paradise. Tijdens filmen is de optie 3D opgekomen en moesten scenes in de diepe donkere grotten digitaal omgezet tot donkere Alien-achtige settings. Er is voor de promotie van de film onder andere een verzonnen TED talk video opgenomen met hoofdrolspeler Guy Pierce over de situatie in 2023.

Alles klopt

Prometheus lijkt met veel oog voor details te zijn gemaakt. De schepen, de aliens maar ook de snelle humor in de dialogen ‘engagen’ snel. De ervaren cast met Pierce, Fassbender en  De schrijver van de serie Lost, dé ster uit de Zweedse film The Girl with the Dragon Tattoo Noomi Rapace en de evil queen uit Snow White: Charlize Theron. Prometheurs kent meer dan 1300 filmdelen digitaal gemaakt en kent een snelheid maar vooral spanningsopbouw waarbij hij zijn belofte dat hij 32 jaar na Alien met ‘iets bijzonders’ zou komen waar maakt. Prometheus is groots. De wereld die is gemaakt, de dialogen en snelheid en de mix van geloof, het onstaan van de aarde, de mens en de toekomst gevuld met natuurkundige subtiliteit maken Prometheus tot een zeer aangrijpende thriller, aktiefilm en vooral science fiction. Waar Cameron met Aliens dacht ‘Alien’ van Scott te kunnen overtreffen, verslaat de blockbuster Prometeus de impact van Avatar. In het verhaal gaan de onderzoekers ín de toekomst terug naar het ontstaan van de mensheid om iets groots te vinden en te onderzoeken maar ook tegen te vechten.

Overtreffend aan ‘film’

Scott is één stap teruggegaan naar zijn Alien-film om met veel stappen vooruit een grootse film te maken. Eigenlijk geen film, geen eye-candy maar twee uur lang een boeiende belevenis die ons daadwerkelijk naar de donkere kanten van de toekomst brengt.

Bekijk de beyond the trailer van Prometheus en de officiële trailer in HD:

FilmRecensies.TV: SCIENCE FICTION Prometheus(2012)

‘Über StarWars is hemelse science fiction’