Sicario – betekent “Hitman” – en gaat over het grijze gebied van de drugsoorlog tussen de VS en Mexico. De film is zo hard dat het soms een documentary lijkt met echte filmbeelden. De rol van de autoriteiten wordt uitvoerig bekeken en lijkt zo onderhuids een aanklacht tegen de rol van de VS in deze schermerzone waar geen wetten lijken te gelden.  De verhaallijn draait om een militaire eenheid en hun strijd tegen de drugscriminaliteit. Sicario betekent ‘hitman’ en is geregisseerd door de Canadees Denis Villeneuve, die wij kennen van Prisoners. IMDB zegt:

When drug violence worsens on the USA Mexico border, the FBI sends an idealistic agent, Kate Macer (Emily Blunt) on a mission to eradicate a drug cartel responsible for a bomb that had killed members of her team.

Main-Quad_AW_29617-Sicario

Emily Blunt

Kate Macer (gespeeld door Emily Blunt) is de nette FBI-agente in een speciaal – maar ook wazig – team ingezet om een invloedrijke Mexicaanse drugsbaas op te sporen. Dit geeft in het plot al direct een groot vraagteken.. De vraag is simpel: Hoe komt deze agente in zo een wazig, vaag team terecht? Vanuit de productie gezien heel simpel. Zij is de brug naar kijker.

Sicario: Day of the Soldado | Cineville

Het moraal van het verhaal brengt zij over. Benicio Del Toro is de de wazige consultant Alejandro die de verbale brug maakt richting de drugscriminelen gezien het spreken van de taal. Letterlijk. Waar Blunt wat merkwaardig lijkt gecast, is Del Toro perfect geplaatst.

Win Sicario: Day of the Soldado bioskaarten + DVD-pakket | Mannenstyle

Benicio Del Toro, die de rol van de geheimzinnige consultant Alejandro op zich neemt, is mystiek, vaag, heeft zijn eigen regels en leidt de kijker door een schemerig grijs gebied. Net als agent Josh Brolin dragen zij de film en zorgen zij voor een perfect spanningsveld en overtuigende spanningsopbouw. Het Rambo-gehalte rondom Del Toro  is soms wat overdreven en op het randje van geloofwaardig. Net als het rondhuppelen van Blunt in situaties waar zij niet in past. Opnieuw is het wel het spanningsveld van talentvolle acteurs in een keiharde film dat continu blijft boeien.

Empire Magazine op Twitter: "Sicario 2: Soldado — read the Empire review of Stefano Sollima's captivating sequel. https://t.co/iRFpfVfHeh… "

De opening is vies en hard

De openingsscène van de film zet al direct de toon neer. De drugsoorlog lijkt vooral in een grijs gebied tussen de VS en Mexico plaats te vinden en zo schetst ook deze film. Het is een aaneenschakeling van opvallend harde scenes die aantonen dat er oorlog tussen de VS en Mexico wordt uitgevonden in deze schermerzone. Dit spanningsveld wordt subliem uitgebeeld in het spanningsveld tussen top acteurs Blunt en Del Toro. Sicario is vies, hard, moralistisch, spannend en vol plotwijzigingen en – vooral voor de regie en hoofdrol – Oscarwaardig.

4 video 2 foto