Okay. De bijtitel bij deze review is wat flauw. Toch is Original Gangster van regisseur  Savvas D. Michael een frisse vertoning. Hij schreef ook het verhaal en de film lijkt op zijn eerdere crime Righteous Villains. Ook die werd gewaardeerd door de filmkijkers, net als deze. De regisseur lijkt dan ook een uitgekauwd genre nieuw leven in te blazen. Ook zijn eerste lange film Smoking Guns ligt in lijn van de benadering van deze frisse gansterfilm. Deze film niet verwarren met Original Gantas uit 1996. IMDB zegt:

The stoic chronicles of Castor, orphaned as a child, forced to survive in the wild and his colorful journey through the criminal underworld of London.

Steve Guttenberg headlines British thriller Original Gangster: trailer – Film Stories

Bijzonder bloederig fris

De dialogen zouden zo – deels – uit een Tarantino kunnen komen. De vlotlopende gesprekken, het cynisme en ook het menselijk neerzetten van de moderne gangsters, zouden zeker voer kunnen zijn voor een stevige Tarantino-film. Vooral de inzet van een onherkenbare oldie Steve Guttenberg als markant drugsbaas, zou zo uit de koker van Quinten Tarantino kunnen komen:

Steve Guttenberg was born on August 24, 1958 to Ann Newman and Stanley Guttenberg in Boropark, Brooklyn.The family moved from Brooklyn, to Queens, and then to N. Massapequa, where Steve graduated Plainedge High School in 1976.

Original Gangster 2020 1080p AMZN WEB-DL DDP5 1 H 264-CMRG - ReleaseHive

Het verhaal draait om een wees.  De film opent met een bloederige afrekening waarbij de ouders van de nog heel jonge Castor (gespeeld door de relatief onbekende Alex Mills uit de serie Vikings) om het leven komen. Castor is als kind getuige van deze schietpartij, maar wordt gespaard door de emotionele drugsbaas Milo Novak. Waar Castor overleeft op straat en zijn geld ‘ verdient ‘ met overvallen bij pinautomaten, meldt hij zich na tien jaar bij zijn surrogaat ‘vader’ Milo. Milo is niet geheel blij met de ontmoeting maar gunt heb een baantje binnen zijn drugsemperium. Castor moet bloederig afrekenen met concurrerende drugsdealers en vind onderdak bij de excentrieke, machtige drugsbaas Jean-Baptiste Philippe. gespeeld door Guttenberg. Rotten Tomatoes waardeert tevens de film en een reviewer duidt:

My recommendation is if you’re looking for a new gangster movie, you won’t lose with Original Gangster. It’s a good one to hold on to until the next one comes along.

Fris maar nog niet fruitig

De casting, de rol van Guttenberg, het acteren van Milo en Castor, maar vooral de verdrongen vader-zoon relatie, maakt van de film een drama waarbij de schietpartijen bijzaak vormen. In principe is de film niets meer dan een docu waarbij wij bijna twee uur uit het leven van Milo en Castor mogen aanzien. Subliem blijft deze film – maar ook de voorgangers van deze filmer – weg van de geflopte mix van crime en comedy. Original Gangster is hard, bloederig, excentriek maar vooral ook dramatisch en menselijk. De karakters zijn overtuigend in beeld gebracht en brengen gezamenlijk een nieuwe, frisse kijk op het uitgekauwde genre van gangsterfilms dat een breder podium en groter budget verdient.

1 video 1 foto