Het bijzondere – en met een Oscar genomineerde – Promising Young Woman, is het speelfilmdebuut van  Emerald Fennell. Fennell kennen wij als actrice uit de The Crown. Fennell schreef en produceerde tevens deze zeer markante film. De film won een Oscar voor het Beste originele scenario. Ook de hoofdrolspeelster was (wederom) genomineerd.

Promising Young Woman - Filmkrant

De film is hard, dramatisch maar vooral onvoorspelbaar in zijn wendingen:

A young woman, traumatized by a tragic event in her past, seeks out vengeance against those who crossed her path.

Promising Young Woman' Review - A Fresh Take on the Female Revenge Story | DiscussingFilm

De Engelse Carey Hannah Mulligan steelt de show. We kennen haar van het nette Pride & Prejudice dat haaks staat op deze productie.
Mulligan  is a British actress. She was born May 28, 1985, in Westminster, London, England, to Nano (Booth), a university lecturer, and Stephen Mulligan, a hotel manager. Her mother is from Llandeilo, Wales, and Carey also has Irish and English ancestry. Her first major appearance was playing Kitty Bennet in Pride & Prejudice (2005).

Koffiebar en Femme fatale

Carey Hannah Mulliga speelt de dertigjarige Cassandra, in de film vaak Cassie genoemd. Ze is ooit gestopt met haar studie medicijnen en werkt in de lokale koffiebar. Cassie loopt rond met een trauma in de vorm van de dood van haar beste vriendin, tevens ex-studente medicijnen. Overdag is Cassie de wat onstabiele, veelbelovende jonge vrouw die vooral voor haar ouders een mysterie is. In de nacht struint ze nachtclubs af op zoek naar #metoo plegers. De link met #metoo is keihard met het trauma dat zij heeft opgelopen na het verliezen van  haar jeugdvriendin tijdens een groepsverkrachting. In de nachtclubs doet Cassie zich dronken voor om zich vervolgens ‘thuis te laten brengen’ door zogenoemde bezorgde, onschuldige mannen.

Het thema #metoo klinkt al snel door aan het begin van de film. De film bestaat uit vijf delen en lijkt toch vooral rondom het derde deel in de film echt los te komen. Cassie wil de dood van haar vriendin wraken en doet dit op een sublieme, originele en keiharde manier en de aandacht van de kijker tot het einde van de film vasthoudt. De film lijkt wat warrig en zoekend te starten om in de tweede helft van de film dan een duidelijke wraaklustig #metoo thema te erkennen. Het verhaal boeit en laat vooral de mannelijke kijkers de #metoo taferelen van een andere kant (in)zien. De chemie tussen Fennell en Mulliga moet enorme zijn geweest gezien de opmerkelijke scenes en sterke manier van acteren die de confrontaties overtuigend in beeld brengen!

3 video 3 foto