Dokter John Lake doet vrijwilligerswerk in Laos. Laos, een land grenzend aan Thailand, boven Vietnam. John Lake wordt gespeeld door Rossif Sutherland (de broer van) en spat van het doek als drager van deze film. IMDB legt uit:

In the south of Laos, an American volunteer doctor becomes a fugitive after he intervenes in the sexual assault of a young woman. When the assailant’s body is pulled from the Mekong River, things quickly spiral out of control. A medical practitioner gets himself involved in a crime which happens in a unexpected way. Filled full of guilt, he tries to escape from the cops of Thailand but finally gets captured for a while.

o-RIVER-facebook (1)

River is een aangrijpende film die lastig is te vinden. Duidelijk ondergesneeuwd en waarschijnlijk moeten wijken voor teveel bekende blockbusters. Bovendien is schrijver, producent en regisseur Jamie M. Dagg nog niet heel bekend. Jammer.

Rossif Sutherland is a volunteer doctor in Laos who becomes an instant fugitive in this wired and generally impressive thriller.

Doelloos maar overtuigend

Na problemen bij de kliniek waar John werkt, verlaat hij de kliniek om wat rondreizen door Laos. Alleen. Doelloos. Bij een barretje ziet hij twee buitenlanders een lokaal meisje dronken voeren. Er ontstaan een woordenwisseling waar John Lake  de toeristen waarschuwt. Allen verlaten de bar waarna John even later de getuige is van het meisje door een van Australische toeristen. Er ontstaat een worsteling en John Lake vermoordt in deze strijd de verkrachter. Het lijk wordt de volgende dag bij de rivier gevonden en John besluit snel het dorp te verlaten onder druk van de nerveuze autoriteiten. John vlucht het land in en vooral over water. Hij spreekt de taal niet en dit geeft de kijker een extra suspense mee. Rossif Sutherland speelt overtuigend de rol van een dokter die toch vooral goede bedoelingen had, maar nu nodeloos het slachtoffer is van een de verkeerde persoon op de verkeerde plek. Opgejaagd door Laos maakt de dokter een vlucht door Laos en Thailand en spat het landschap letterlijk van het scherm. Sutherland is zeer overtuigend in zijn rol als slachtoffer die moet zien te overleven in een ver ver land.

Jammer van de titel

De filmtitel is niet helemaal slim gekozen. Er zijn teveel films en series met ‘river’ en deze film die de naam ‘River’ draagt – zonder ’the’ – laat zich lastig vinden. Vooral gezien het feit dat de film in maar een beperkt aantal zalen te zien is (geweest). Hierbij een extra boost van een film die meer aandacht verdien. Hulde voor de regisseur en ontdekking Sutherland (de broer van).

3 video 2 foto