Yes Day is een voorbeeldige familiefilm die de moderne verhoudingen tussen kinderen en hun ouders subliem in beeld brengt. Waar regisseur Miguel Arteta met zijn voorganger Like a Boss niet helemaal wist te overtuigen, lijkt Yes Day volkomen in balans en geslaagd. De ster van deze film is welzeker de ervaren Jennifer Garner die het gezin vol chemie van het scherm laat spatten. Letterlijk.  Pikant detail is het feit dat Garner deze film ook mede heeft geproduceerd. Iets wat zei in 2011 voor het laatst deed met de geslaagde comedy Butter. IMDB zegt over de film:

A mom and dad who usually say no decide to say yes to their kids’ wildest requests with a few ground rules on a whirlwind day of fun and adventure.

Recensie Yes Day - Jennifer Garner schittert | Superguide

Te dominante ouders

Garner is moeder Allison Torres die tijdens een ouderavond het beeld krijgt voorgeschoteld van school dat zij een tiran en een te strenge leider zou zijn in het gezin Torres. Haar zoon heeft video’s gemaakt – en bewerkt – die zouden aantonen dat zijn moeder een zeer dominant ouder is. Zij krijgen van school het advies om eens een “Yes Day” te organiseren en dat te doen wat de kinderen eens echt willen. Het is vooral dat de kinderen Torres te vaak “nee” horen als zij iets spannends willen doen. Er volgt een Yes Day die volkomen uit de hand loopt als de kinderen de dag hebben ingedeeld met waterballonnen-paintball, achtbanen en veel gevaarlijke uitdagingen. Tijdens de Yes Day mogen de ouders geen mobiel gebruiken, niet met hun werk bezig zijn en vooral… geen “nee” zeggen. Hilarisch is het moment dat een kermisattractie uit de hand loopt bij een gevecht om een gewonnen prijs en de ouders in de gevangenis belanden. De Yes Day laat het gezien overduidelijk binden en boeien en zou onderhuids een boodschap met zich mee kunnen brengen die juist in coronatijd meer dan zomaar relevant is.

Jennifer Garner waarschuwt moeders: 'Word geen slaaf van het schema!' | Foto | AD.nl

Dus?

De productie (op Netflix in première gegaan in 2021) zal geen Oscar winnen, maar doet precies wat je verwacht van een moderne, snelle familiefilm. Er komen opvoedkundig issues naar voren, het feit dat ouders ooit hun kinderen moeten loslaten maar belichten vooral op een luchtige manier de nieuwe omgang tussen ouders en hun kinderen. De setting is een snelle, hyper, soms overdreven moeder-vader rolverdeling, waarbij juist de kinderen een andere aanpak willen zien om het leefbaar te houden in het gezin.  Naast de wat platte karakters een film met de nodige learnings maar vooral ook talloze komische scenes, maken Yes Day tot een geslaagde familiefilm. Garner en Arteta zetten een overtuigende productie neer die vraagt om een vervolg.

4 video