4D, is de logische opvolger van 3D films. Het is de extra dimensie – zoals wind, sneeuw, regen en beweging – die de bezoekers nog meer naar de bios moet lokken en daar een betere beleving te ondervinden.

Logische beweging

4D vindt plaats in aangepaste zalen. In Pathé De Kuip – de eerste in Nederland die is voorzien van 4D – kan er al worden meebewogen met films. En dit maakt veel los. Letterlijk. Voor enkele euro’s meer kun je bij de bekende exploitant bekende films in 4D ervaren, want dat is het. Het kijken wordt nu ook beleven, ervaren en de wind blaast letterlijk door je haar. Tijdens een strakke presentatie werd toegelicht dat het 4D als bios-ervaring in Zuid-Korea is ontstaan. Partijen als Samsung waren een van de partners in het project.  Zo 30-40% van de scenes in een film zijn gemiddeld voorzien van een ‘4D effect’. De aangepaste, grote stoelen geven daarbij de kijker al sowieso meer comfort wat een eyeopener is bij het binnenkomen. Na Nederland krijgen onze Zuiderburen en Spanje ook 4D bioszalen en steeds meer producenten kiezen voor de optie hun bekende film om te laten zetten in een 4D beleving. De groei is enorm.

Heftig

Met een knopje zet je het Water (regen) aan of uit en na wat flinke scenes kijk je letterlijk op stoelen uit voorzien van wat vocht. De ervaring is heftig; je stoel trilt, beweegt, gaat op en neer en blaast mee met de film. We wachten als biosliefhebbers in spanning af welke titels we nu eindelijk in full effect kunnen gaan beleven.